vrijdag 23 mei 2008

De tachograafschijf:


Om ervoor te zorgen dat de chauffeurs met regelmaat hun rust nemen, is er een rijtijdenbesluit.
Dit regelt de uren dat de chauffeur mag werken, en moet rusten.
In iedere auto zit daarom een tachograaf, een soort tijdklok die de activiteiten van de chauffeur registreert.
In de tachograaf moet de chauffeur iedere werkdag een nieuwe schijf doen.
Daarop moet hij zijn naam, de datum, het kenteken en de kilometerstand op invullen.
Aan het einde van de dag kan de chauffeur, of zijn baas, op de schijf aflezen hoe de werkdag is verlopen.
Bovendien is een transportbedrijf verplicht die schijf bij de administratie te bewaren.
Als de chauffeur tijdens zijn werk wordt gecontroleerd tijdens een verkeerscontrole, dan kunnen de agenten aflezen op de tachograafschijf aflezen of alles klopt.
Op de afbeelding hieronder zie je wat er allemaal op de tachograaf staat.

Geen opmerkingen: